[2025-1] Master's Thesis Examination Application Submission and Presentation Guidelines
석사학위 청구논문 심사요구서 제출 및 심사(발표) 안내
1. Applicant Qualifications
2) Applicants who are scheduled to complete their Master's course in August 2025 must acquire the required credits for graduation.
2. Application Deadline: By 17:00 on 2025. Apr.11.(Fri) (Strict adherence to the deadline)
3. Required Documents for Submission (Please sign the documents and submit them in person)
1) Application for Thesis Evaluation (*Attached; Typed submissions only, handwritten submissions will not be accepted)
2) Research ethics statement (*Attached)
3) Examination Fees: 100,000 KRW (ONLY CASH)
4. The appointment of the committee members and their notification will be posted on the GSIS website on 2025. Apr. 23.(Wed).
5. Submit Master’s thesis and Turnitin reports
1) Submission Deadline: By 17:00 on 2025. Apr.30.(Wed)
2) Submission to: GSIS Office and 3 committee members (*Submit the bound thesis individually to the committee members)
3) Plagiarism rate standard: Below 20%
6. The 1st examination (Oral Presentation)
1) Date for Thesis Presentation: 2025. May. 9.(Fri)
2) Eligibility: Only those who have received confirmation from their advisor regarding the ability to present (*No separate approval process)
3) Presentation times will be announced at a later date
7. The 2nd examination
1) Date: 2025.Jun.13.(Fri)
2) Eligibility: Those who have completed the first round of the master’s thesis examination
3) Examination times for each applicant will be announced at a later date
* Only the applicants and committee members will be present for the second round; no observers will be allowed.
8. Note
1) Please prepare the thesis presentation materials and any materials for attendees on the presentation day.
2) Submit the thesis examination result report → Submit to the GSIS office by 17:00 on 2025.Jul.4.(Fri) (strict adherence to the deadline).
3) Submit one copy of the final thesis with a stamped/signed approval sheet → Submit to the GSIS office by 17:00 on 2025.Jul.4.(Fri) (strict adherence to the deadline).
4) Submission of your thesis to the library will be announced at a later date.
1. 제출자격
1) 학위논문 제출 자격시험 및 외국어시험에 합격한 자 (* 학위논문 제출 자격시험 결과 발표 예정일: 2025.4.9.(수))
2) 2025년 8월 수료 예정자는 수료에 필요한 소정의 학점을 취득해야 함
2. 서류 제출 기간: 2025. 4. 11.(금), 17:00까지 (기한 엄수)
3. 필요서류 (*서명 필수, 방문제출)
1) 학위청구논문 심사요구서 1부 (첨부파일; 타이핑하여 제출, 수기 작성 불가)
2) 연구윤리준수 서약서 1부 (첨부파일)
3) 심사료 100,000원 (행정실로 제출, 현금만 수납 가능)
4. 심사위원 위촉 및 심사위원 공지: 2025. 4. 23.(수) 공지사항 게시판 게시 예정
5. 심사용 제본 논문 및 Turnitin 보고서 제출
1) 제출 기한: 2025. 4. 30.(수)까지
2) 제출 대상: 행정실, 심사위원 3인 (* 심사위원 교수님께 제본 논문 개별적으로 제출)
3) 표절률 기준: 20% 미만
6. 1차 심사(공개발표)
1) 공개 발표일: 2025. 5. 9.(금)
2) 발표 대상자: 지도교수님께 발표 가능 여부 확인 받은 자에 한함 (* 별도 승인 절차 없음)
3) 발표 시간은 추후 안내
7. 2차 심사(비공개발표)
1) 심사일: 2025. 6. 13.(금)
2) 심사대상자: 1차 석사학위 논문 심사를 완료한 자
3) 심사자 별 발표 시간은 추후 안내
* 2차 심사는 심사자와 심사위원만 참석하며, 참관은 불가합니다.
8. 참고 사항
1) 학위논문 발표 당일 ppt 자료 및 참관자 자료 준비
2) 논문심사 결과보고서 제출 → 2025. 7. 4.(금) 17:00까지 국제전문대학원 행정실로 제출(기한 엄수)
3) 최종인준 날인 논문 1부 제출 → 2025. 7. 4.(금) 17:00까지 국제전문대학원 행정실로 제출(기한 엄수)
4) 도서관 논문 제출은 추후 안내
※ 표절방지프로그램 : 첨부파일 사용자 매뉴얼 참고 또는 도서관 홈페이지 참고 (홈페이지 로그인 필수!!!)
[주소] https://lib.pusan.ac.kr/research/thesis-guide/turnitin/ (Mandatory to log in PNU LIB website!!)
※ 2017학년도 2학기부터 논문작성양식이 변경되었습니다. 꼭 첨부파일 확인하시고 인쇄 맡기세요.
양식에 맞지 않으면 도서관에서 재인쇄를 요구할 수 있습니다.
From this semester, the format for thesis is changed, so please check the attached file before you print out your thesis. If you don't comply with the format, the library may ask you to reprint it.
[논문 작성 지침 (작성 가이드 다운로드 가능)] 학생지원시스템(onestop.pusan.ac.kr) → 졸업 → 학위청구논문 → 논문 작성 지침
[How to write a thesis (You can download the writing guide)] 학생지원시스템(onestop.pusan.ac.kr) → 졸업 → 학위청구논문 → 논문 작성 지침